Hofpleinviaduct Rotterdam
Het Hofpleinlijnviaduct is de eerste grote constructie van gewapend beton in Nederland en werd gebouwd tussen 1904 en 1908. Het is het langste Rijksmonument van Nederland. Het viaduct telt 189 bogen die oorspronkelijk open zouden blijven, maar al in 1909 was een goed deel van de ruimtes onder de bogen als bedrijfsruimte verhuurd.
In 2017 is boven het voormalige station Hofplein een dakpark aangelegd. ProRail heeft het spoor ontmanteld en het dak lekvrij gemaakt.
In 2019 heeft de nieuwe eigenaar van het viaduct, Hofbogen BV, het bouwwerk grondig laten opknappen. Bambam was een half jaar ter plekke en restaureerde beschadigde muurplaten van natuursteen. Die werden eerst gedemonteerd, roestende ankers werden vervangen door rvs of ontroest en in de menie gezet. Daarna konden de herstelde muurplaten worden terug gemonteerd.
Bouwperiode:
1904-1908
Restauratie:
2018
Opdrachtgever:
Hofbogen b.v.